13
Kwi
2018
11

Przegląd Nowego Kina Francuskiego – edycja 9.

Czym byłaby kinematografia światowa bez kina francuskiego?

Wiele razy się nad tym zastanawiałam, jako wielbicielka X muzy i osoba, która bardzo ceni sobie wkład jaki wnieśli twórcy znad Sekwany w moje życie – pasjonatki kina.

I odpowiedź zawsze sprowadza się do tego samego. Nie wiem. I nie chcę wiedzieć 🙂

Ale wiem, że współczesne kino francuskie darzę szczególnym sentymentem.

Za lekkość, wdzięk, zadziorność, inteligencję. Za jego charakter, wyrazistość. Za to jak świetnie umie podejmować tematy trudne, czy tabu.

Za to, że kiedy mówi o miłości – to ani jej nie idealizuje, ani nie trywializuje. I nie boi się ani wysublimowania i lirycznych nut, ani perwersji, czy wyuzdania. Ale, nawet gdy ociera się o pornografię – nie jest wulgarne, czy niesmaczne.

I za to, że kiedy bawi – nie robi ze mnie głupka, ani prostaka.

PNKF_plakat

Po raz kolejny Instytut Francuski w Polsce oraz dystrybutor kina artystycznego Gutek Film zorganizowali przegląd najciekawszych filmów francuskich ostatnich lat.

  1. edycja Przeglądu Nowego Kina Francuskiego rusza 19 kwietnia w Warszawie, w kinie Muranów. A następnie zawita do 11 miast w Polsce. W programie znalazły się filmy prezentowane na najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych oraz nominowane bądź nagrodzone Cezarami – „francuskimi Oscarami” – przyznawanymi przez francuską Akademię Filmową.

W 2018 roku francuska Akademia Filmowa nagrodziła między innymi „120 uderzeń serca” (reż. Robin Campillo). Film zdobył rekordową liczbę nominacji i pięć statuetek – za najlepszy film, debiut, rolę drugoplanową, scenariusz, muzykę i montaż. Kolejny rekordzista to „Do zobaczenia w zaświatach” (reż. Albert Dupontel) – ta adaptacja powieści Pierre’a Lemaitre’a (nagroda Goncourt w 2013 roku) została nagrodzona w pięciu kategoriach. Widzowie Przeglądu będą mogli obejrzeć również „Barbarę” (reż. Mathieu Almaric). Tegoroczna nagroda Cezara dla najlepszej aktorki trafiła do Jeanne Balibar, odtwórczyni tytułowej roli legendarnej francuskiej piosenkarki, Barbary. Inne tytuły tegorocznej edycji to między innymi „Paryż i dziewczyna” (reż. Léonor Serraille) – Złota Kamera za najlepszy debiut MFF w Cannes 2017, „Jeannette, dzieciństwo Jeanne d’Arc” – najnowszy film Bruno Dumonta, który opowieść o francuskiej bohaterce narodowej ubrał w formę musicalu, czy „Isabelle i mężczyźni” w reżyserii Claire Denis z jedną z najlepszych komediowych ról Juliette Binoche.

 *    *    *

120_uderzen_serca

120 uderzeń serca (120 battements par minute) reż. Robin Campillo, Francja 2016, 143 min

Obsada: Nahuel Perez Biscayart, Arnaud Valois, Adèle Haenel

W filmie Campillo euforia spotyka rozpacz, a przyspieszone bicie serca przypomina tykanie odliczającego czas zegara. Bo o wyścig z czasem tu chodzi: są wczesne lata 90-te, epidemia AIDS zbiera we Francji żniwo przy cichej zgodzie rządu i koncernów farmaceutycznych. Zmowę milczenia wokół choroby akcjami, marszami, happeningami starają się przerwać aktywiści z paryskiego ACT UP.

Grand Prix oraz Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI na MFF w Cannes 2017

Cezary 2018: Najlepszy film, scenariusz, debiut, aktor drugoplanowy, montaż i muzyka

Dla widzów od 16 lat

 isabelle_i_mezczyzni

Isabelle i mężczyźni (Un beau soleil intérieur) reż. Claire Denis, Francja, 2017, 94 min

Obsada: Juliette Binoche, Gerard Depardieu, Valeria Bruni Tedeschi

Isabelle mieszka w Paryżu. Jest rozwiedzioną, samotną matką. Jako kobieta dojrzała wie, czego chce i wie, co sama może zaoferować. Po latach rozczarowujących relacji, po raz kolejny próbuje znaleźć miłość. Chce odszukać tę jedyną, prawdziwą i do końca życia, chociaż chyba już przestała w nią wierzyć. Spotyka na swej drodze nowego mężczyznę, przy którym przeżywa skrajne emocje: od radości i nadziei po zagubienie i smutek.

Nominacja dla Najlepszej Aktorki Cezary 2018

Momo

Momo (Momo) reż. Vincent Lobelle, Sébastien Thiéry, Francja 2016, 85 min

Obsada:  Christian Clavier, Catherine Frot, Sébastien Thiery

André i Laurence to bezdzietna para, mieszkająca na cichych przedmieściach Paryża. Wiodą spokojne i raczej nudne życie. Pewnego dnia odkrywają w swoim domu nieproszonego gościa – mówiącego obcym dialektem dziwaka, który oznajmia im, że jest ich synem. André, wierząc, że padli ofiarą pomyłki lub naciągacza, nie chce mieć z nim nic wspólnego. Natomiast Laurence, w obliczu czegoś tak niewytłumaczalnego, nagle staje się matką, którą nigdy nie była i przyjmuje z otwartymi ramionami swojego odnalezionego syna, a także jego żonę i psa…

 

orpheline 

Sierota (Orpheline) reż. Arnaud des Pallières, Francja 2016, 111 min
Obsada: Adèle Haenel, Adèle Exarchopoulos, Solène Rigot, Vega Cuzytek

Portret jednej kobiety na czterech różnych etapach życia. Mała dziewczynka ze wsi bierze udział w tragicznej zabawie w chowanego. Nastolatka miota się od ucieczki do ucieczki i od mężczyzny do mężczyzny, bo wszystko to jest lepsze niż jej smutny dom. Młoda dziewczyna z prowincji przybywa do Paryża, gdzie ociera się o katastrofę. Spełniona kobieta ufa, że przeszłość jej nie dopadnie. Cztery różne aktorki wcielają się w jedną i tę samą postać.

Dla widzów od 16 lat

barbara1 

Barbara (Barbara) reż. Mathieu Amalric, Francja 2017, 98 min
Obsada: Jeanne Balibar, Mathieu Amalric, Vincent Peirani

Mathieu Amalric łączy w „Barbarze” swoje twórcze zainteresowania, występując po obu stronach kamery. Co więcej, jest reżyserem nie tylko na planie, ale i w filmie. Bowiem Yves, w którego rolę się wciela, przygotowuje się do nakręcenia fabuły o popularnej francuskiej piosenkarce. Obserwuje Brigitte, aktorkę bardzo sumiennie przygotowującą się do powierzonego jej zadania, i nie jest pewien czy więcej inspiracji czerpie od niej, czy może od samej Barbary.

Cezar 2018 dla Najlepszej Aktorki

Cierpliwi_pacjenci

Cierpliwi pacjenci (Patients) reż. Grand Corps Malade i Mehdi Idir, Francja 2016, 112 min
Obsada : Pablo Pauly, Soufiane Guerrab, Moussa Mansaly

Wstawać, ubierać się, chodzić, grać w koszykówkę – tych wszystkich czynności Ben nie potrafi wykonywać w chwili, kiedy po ciężkim wypadku trafia do ośrodka rehabilitacyjnego. Jego nowi znajomi to tetraplegicy, paraplegicy, osoby z urazami czaszkowo-mózgowymi… Krótko mówiąc: inwalidzi z najwyższej półki. Razem będą odkrywać, czym jest cierpliwość. Będą walczyć, żartować, drzeć się na siebie, flirtować, a przede wszystkim wspólnie znajdą siły, by na nowo uczyć się życia. „Pacjenci” to historia o ponownych narodzinach, o chaotycznej podróży, na którą składają się zwycięstwa i porażki, łzy i salwy śmiechu oraz, co najważniejsze, spotkania: człowiek nie wraca do zdrowia w samotności.

Film oparty na historii słynnego francuskiego slamera Grand Corps Malade.

4 nominacje do Cezarów 2018

jeannette._dziecinstwo_joanny_darc 

Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc (Jeanette, l’enfance de Jeanne d’Arc), reż. Bruno Dumont, Francja 2017, 115 min

Obsada: Lise Leplat Prudhomme, Jeanne Voisin, Lucile Gauthier

Bruno Dumont nie przestaje zaskakiwać. Tym razem ulubieniec nowohoryzontowej publiczności wziął na warsztat biografię Joanny d’Arc. Zamiast jednak skupić się na najważniejszych wydarzeniach z życia francuskiej bohaterki narodowej, reżyser postanowił przedstawić na ekranie jej dzieciństwo. Łącząca żarliwą wiarę z nieposkromionym gniewem Joanna, tak jak wielu bohaterów francuskiego reżysera, zostaje umiejscowiona na pograniczu grzechu i świętości. Sam film, mimo historycznego kostiumu, stanowi natomiast celny komentarz do czasów, w których fanatyzm religijny coraz częściej stanowi źródło przemocy.

Quinzaine des Réalisateurs Cannes 2017

Karlove Vary 2017

Paryż_i_dziewczyna

Paryż i dziewczyna (Jeune femme) reż. Léonor Serraille, Francja 2017, 97 min

Obsada: Laetitia Dosch, Souleymane Seye, Grégoire Monsaingeon

Paula właśnie zakończyła dziesięcioletni związek i jest na skraju załamania nerwowego. Doszczętnie spłukana, w towarzystwie kota, który stanowi jej jedyny majątek, powraca do Paryża po długiej nieobecności. W trakcie poznawania różnych osób, które los stawia na jej drodze, bohaterka nabiera determinacji, aby zacząć wszystko od nowa – i tym razem wyłącznie na swoich zasadach.

Złota Kamera za najlepszy debiut MFF w Cannes 2017

Do zobaczenia_w_zaswiatach

Do zobaczenia w zaświatach (Au revoir la-haut) reż. Albert Dupontel, Francja 2016, 117 min
Obsada: Nahuel Perez Biscayart, Albert Dupontel, Laurent Lafitte

Historia filmu rozpoczyna się tuż przed zakończeniem I Wojny Światowej, w listopadzie 1918 roku. Kilka dni przed zawieszeniem broni Edward Péricourt, niegdyś wzięty artysta, ratuje życie skromnego urzędnika Alberta Maillarda. Obaj mężczyźni wcześniej nie mieli ze sobą nic wspólnego poza wojną, jednak bezsensowny rozkaz ataku wydany przez porucznika Pradelle’a na zawsze splata ich losy w węzeł nieszczęścia.  Jako weterani, Edward i Albert szybko pojmują, że dla powojennej Francji są tylko kłopotem. O wiele cenniejsi okazują się ci, którzy zginęli, nie takie ludzkie wraki, którym wojna zabrała wszystko. I kiedy wydaje się, że obaj mężczyźni są już straceni dla świata, a triumfatorem będzie Pradelle, który ma zamiar zbić fortunę na zwłokach ofiar wojennych, w przyjaciołach odzywa się duch walki o sprawiedliwość. Zemsta będzie słodka – a do tego pomoże upamiętnić prawdziwych bohaterów narodu…

Cezary 2018: najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsze kostiumy, najlepsza scenografia, najlepsze zdjęcia

 

Obietnica_poranka

Obietnica poranka (La Promesse de l’aube) reż. Eric Barbier, Francja 2016, 131 min

Obsada: Pierre Niney, Charlotte Gainsbourg, Didier Bourdon

Historia Romaina Gary’ego, jedynego francuskiego powieściopisarza, który dwukrotnie zdobył prestiżową Nagrodę Goncourtów, od dzieciństwa w Polsce, przez okres dojrzewania w Nicei, do lat studenckich w Paryżu i ciężkiej służby lotniczej podczas II wojny światowej.  Po wojnie Romain Gary rozpoczął karierę dyplomatyczną. Podróżując po całym świecie, wielokrotnie odwiedzał Polskę, do które żywił, jak sam przyznawał, szczególny sentyment. W połowie lat 40. zaczął pisać powieści pod pseudonimem. W sumie opublikował ich ponad 30, a także wiele opowiadań i esejów. W roli zaborczej matki pisarza niezrównana Charlotte Gainsbourg.

 wielki_zly_lis_i_inne 

Wielki zły lis i inne opowieści (Le grand méchant renard et autres contes) reż. Benjamin Renner, Patrick Imbert, Francja 2017, 80 min

Twórcy nominowanego do Oscara filmu „Ernest i Celestyna” tym razem zapraszają na wieś, która bynajmniej nie jest miejscem sielskiej ciszy i spokoju. W pierwszej historii bohaterami są Kaczka i Królik, którzy w zastępstwie bociana ze złamanym skrzydłem, mają dostarczyć pewnej rodzinie niemowlę… W drugiej opowieści poznajemy niezdarnego Lisa, który codziennie bez rezultatu próbuje pożreć Kurę. Wilk podpowiada mu, żeby najpierw ukradł jajko, potem wyhodował sobie kurczaka i dopiero go zjadł. Plan tylko wydaje się banalnie prosty… W trzeciej — Kaczka i Królik zauważają, że na ścianie domu wisi Święty Mikołaj. Nie orientując się, że to jedynie świąteczna dekoracja, wyruszają na misję ratunkową…

Cezar 2018 dla Najlepszego filmu animowanego

Dla dzieci od 5 roku życia, polski lektor

Szczegółowy program i daty Przeglądu we wszystkich miastach dostępne są na stronie Instytutu Francuskiego oraz stronie kina Muranów.

*** Zdjęcia i opisy filmów wykorzystane w tekście pochodzą z materiałów prasowych kina Muranów.

You may also like

NA GŁĘBOKĄ WODĘ
ZIMNA WOJNA
ELLA i JOHN
Festiwal Filmowy Millenium DOCS AGAINST GRAVITY – 15 edycja

Skomentuj