Przegląd Nowego Kina Francuskiego – edycja 12.
Dla wszystkich frankofilów (to ja!) oraz kinofilów (to ja!) 🙂 Przegląd Nowego Kina Francuskiego to ważne wydarzenie na polskiej mapie kulturalnej. Bo co by nie gadać – filmowcy znad Sekwany wypracowali w obszarze zwanym X muzą – unikalny sposób opowiadania o świecie.
Osobiście darzę kino francuskie wielką admiracją od zawsze. I to nie dlatego jedynie, że nowa fala, wielkie nazwiska, sławnych reżyserów, i ikoniczne gwiazdy filmowe, jedyne w swoim rodzaju. W mojej opinii Francuzi mówią o kinie “swoim własnym językiem”, wciąż wyróżniającym ich na tle europejskiej i światowej kinematografii. I wciąż, co najistotniejsze bardzo świeżym, trzymającym rękę na pulsie przemian mentalnych, społecznych i kulturowych, jakie świat, w którym żyjemy – przechodzi. Dla mnie to wartość nie do przecenienia. Fenomenalnie dobrze udaje im się robić coś, co naszej kinematografii udaje się wciąż jedynie z rzadka: robić “kino francuskie” ale dość uniwersalne. Myślę, że w dużej mierze, dzięki temu, że francuskie kino nigdy nie bało się tematów trudnych, tematów tabu, a przede wszystkim nie bało się mówić o tym i pokazywać ludzi jako istot erotycznych, cielesnych, zmysłowych. Pełnych pragnień i pożądań. Jak i złożoności psychologicznej – przynależnej naszemu gatunkowi. To dlatego moim zdaniem widzom na całym świecie jest nietrudno się z bohaterami francuskich opowieści utożsamiać. Bo są to opowieści o ludziach z krwi i kości, takimi jakimi są. Francuzi wiedzą, a co więcej akceptują to, że w każdym z nas tkwi jakieś “pęknięcie”, jakiś brak, coś „brzydkiego”. I dlatego też ich kino, nawet mainstreamowe, lekkie, czy wręcz komediowe nigdy nie jest puste, papierowe, wydumane. Mniej lub bardziej, ale jednak zawsze skłania do refleksji. I wciąż dość często “zdziera lukier” i pokazuje pazur tam, gdzie inni nie umieją lub nie chcą…
Tegoroczny 12. Przegląd Nowego Kina Francuskiego, odbędzie się po raz pierwszy w tym roku aż w 14 miastach w Polsce, w tym w warszawskim kinie Muranów w dniach 18-25 czerwca.
Poza Warszawą 11 filmów wyselekcjonowanych przez Instytut Francuski w Polsce i Gutek Film obejrzeć będzie można także w: Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu, Zamościu, Białymstoku, Katowicach, Łodzi, Olsztynie, Szczecinie, Toruniu, Radomiu i Lublinie.
Aż 6 z tych filmów zostało wybranych do zeszłorocznej edycji festiwalu w Cannes. Na pokazach przedpremierowych polscy widzowie obejrzą m.in. „DNA” (reż. Maiwenn), którego inspiracją była skomplikowana historia rodziny reżyserki i oparty na faktach film „Komedianci debiutanci” (reż. Emmanuel Courcol) o amatorskiej trupie aktorów przymierzających się do wystawienia jednej ze sztuk Samuela Becketta. Komediowy potencjał filmu doceniła Europejska Akademia Filmowa przyznając mu nagrodę dla najlepszej europejskiej komedii w 2020 roku. Inny wielokrotnie nagrodzony tytuł to „Żegnajcie, głupcy” (reż. Albert Dupontel), zdobywca 7 nagród Cezara 2021 w tym za najlepszy film, reżyserię i scenariusz. Prawdziwą gratką dla wszystkich kinomanów będzie niewątpliwie monumentalne dzieło zmarłego w tym roku Bertranda Taverniera „Podróż po historii kina francuskiego”. Na najmłodszych widzów natomiast czekają pokazy pięknego filmu animowanego „Podróż księcia” (reż. Jean-François Laguionie, Xavier Picard).
Więcej informacji o programie Przeglądu na stronach www.institutfrancais.pl, www.kinomuranow.pl i na stronach kin biorących udział w przeglądzie.
* * *
Podczas 12. Przeglądu Nowego Kina Francuskiego zobaczyć będzie można między innymi:
Weselny toast (Le Discours) reż. Laurent Tirard, Francja 2020, 88 min.
Obsada : Benjamin Lavernhe, Sara Giraudeau, Kyan Khojandi
Wszyscy znamy wesela, z których chce się uciec i przemowy, których nie chcemy wygłaszać. Ciepły, dający nadzieję „Weselny toast” ma wszystko, za co uwielbiamy francuskie komedie. Adrien niedawno rozstał się z dziewczyną. A dokładnie to ona oświadczyła, że potrzebuje przerwy i zatrzasnęła za sobą drzwi. Kiedy więc zostaje poproszony o wygłoszenie tytułowego toastu na weselu siostry, kreśli w wyobraźni kolejne jego wersje i są to głównie scenariusze porażki. Rozpamiętując początki swojego związku i usiłując dociec, co poszło nie tak, bohater „Weselnego toastu” zerka pod stołem na telefon. Czy była odpowie na jego wiadomość?
Żegnajcie, głupcy (Adieu les cons) reż. Albert Dupontel, Francja 2019, 87 min. Obsada: Virginie Efira, Albert Dupontel, Nicolas Marié
Kiedy 43-letnia Suze Trappet dowiaduje się, że jest nieuleczalnie chora, postanawia odszukać dziecko, które zmuszona była oddać, gdy miała 15 lat. Na swojej drodze spotyka wypalonego zawodowo 50-latka JB oraz niewidomego archiwistę i niepoprawnego optymistę – pana Blina. Wspólnie rozpoczynają spektakularne, a zarazem nieprawdopodobne poszukiwania.
DNA (ADN) reż. Maïwenn, Francja 2020, 90 min. Obsada: Maïwenn, Fanny Ardant, Louis Garrel
Maïwenn, nagrodzona w Cannes reżyserka, powraca z mocnym i poruszającym portretem rodzinnym, czerpiącym z osobistej, złożonej historii. Lato w Paryżu, miasto pustoszeje. Neige regularnie odwiedza ukochanego dziadka w domu spokojnej starości. To on ją wychowywał i chronił przed toksyczną rodziną, w której od lat szaleje emocjonalna burza. Kiedy Emir umiera, wszystkie międzypokoleniowe nierozwiązane konflikty wracają z nową mocą i zmuszają Neige do zgłębienia swej tożsamości.
Pokój 212 (Chambre 212) reż. Christophe Honoré, Francja, Belgia, Luksemburg 2019, 87 min. Obsada: Chiara Mastroianni, Benjamin Biolay, Vincent Lacoste
Po dwudziestu latach małżeństwa Maria postanawia odejść. Pewnego wieczoru przenosi się do pokoju 212 w hotelu naprzeciwko domu. Stamtąd ma widok na swoje mieszkanie, męża, małżeństwo. Zastanawia się, czy podjęła słuszne decyzje. Liczne postaci z jej życia mają na ten temat swoje zdanie i chcą je zakomunikować.
Dyskretny urok niebezpiecznych myśli (Les choses qu’on dit, les choses qu’on fait) reż. Emmanuel Mouret, Francja 2020, 124 min. Obsada: Camélia Jordana, Niels Schneider, Vincent MacaigneDaphné i Maxime dość nieoczekiwanie spotykają się na urokliwej francuskiej prowincji. Będąca w trzecim miesiącu ciąży kobieta wyjechała tam ze swoim partnerem François. Z kolei dla jego kuzyna Maxime’a to próba złapania równowagi po bolesnym rozstaniu. Kiedy okazuje się, że François musi na kilka dni wyjechać, bohaterowie natychmiast znajdują wspólny język i zbliżają się do siebie. Dzielą pełne rozczarowań i frustracji podobne związkowe doświadczenia, które poznajemy w serii retrospekcji. Szybko okazuje się, że gdy mowa jest o miłości, nic nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać.
Gagarine (Gagarine) reż. Fanny Liatard, Jérémy Trouilh, Francja 2020, 97 min. Obsada: Alséni Bathily, Lyna Khoudri, Jamil McCraven
Tym filmem zachwycili się krytycy „Variety”, „Indie Wire” i „Screen Daily”, nazywając go cudownym debiutem o wyjątkowej energii i sercu.
16-letni Youri spędził całe życie w Gagarine Towers, rozległym, paryskim kompleksie mieszkaniowym, będącym architektoniczną pozostałością po dawnej fascynacji komunizmem. Kiedy plany rozbiórki bloku i eksmisji jego społeczności stają się rzeczywistością, Youri postanawia stawić temu opór. Wraz ze swoimi przyjaciółmi, Dianą i Houssamem, rozpoczyna misję uratowania Gagarine – ich cennego, pełnego wspólnych przeżyć azylu – przekształcając go we własny „statek kosmiczny”…
„Gagarine” to wyjątkowo czuły film, który za pomocą ciepłych, delikatnych kolorów fantastycznie wydobywa magię z codzienności, a jednocześnie oddaje siłę charakteru bohatera.
Lato ‘85 (Été 85) reż. François Ozon, Francja 2019, 100 min. Obsada : Félix Lefebvre, Benjamin Voisin, Philippine Velge
Namiętny romans na malowniczym francuskim wybrzeżu, pośród klimatycznych lat 80. – w tle wybrzmiewają hity The Cure i Roda Stewarta. Obserwujemy, jak między dwoma nastolatkami wybucha uczucie, które szybko i tragicznie się zakończy. Szesnastoletni Alexis właśnie przeprowadził się z rodzicami do Normandii. Ma literacki talent, ciekawość świata i obsesję na punkcie śmierci. Gdy pewnego dnia wypłynie za daleko na swojej małej łódce, uratuje go nieznajomy – posągowo piękny i pewny siebie David. Alexis traci dla niego głowę, ale ich wspólne szczęście nie potrwa długo… i skończy się na sali sądowej.
Podróż przez historię kina francuskiego (Voyage à travers le cinéma français) reż. Bertrand Tavernier, Francja 2016, 191 min.
„Praca obywatela i szpiega, badacza i malarza, kronikarza i człowieka żądnego przygód, tak doskonale opisało ją wielu autorów – od Casanovy po Gillesa Perraulta. Czyż nie jest to piękna definicja zawodu reżysera filmowego? Tak właśnie chcielibyśmy określić Renoira, Beckera, Vigo – twórcę „Atalanty”, Duviviera, a także Truffauta czy też Demy’ego. Również Maksa Ophülsa i Bressona. Oraz reżyserów mniej znanych, takich jak Grangier, Gréville czy Sacha, którzy jedną sceną lub jednym filmem rozpalają emocje, wydobywają zdumiewające prawdy. Chciałbym, aby ten film był wyrazem wdzięczności dla tych wszystkich reżyserów, scenarzystów, aktorów, muzyków, którzy pojawili się w moim życiu. Pamięć ogrzewa: ten film jest niczym wiaderko węgla na zimowe wieczory.” Bertrand Tavernier
*** Wszystkie zdjęcia oraz opisy filmów pochodzą z materiałów prasowych Kina Muranów, w którym w Warszawie w dniach 18 – 25 czerwca odbędzie się 12. edycja Przeglądu Nowego Kina Francuskiego.