Z cyklu podniety kinomana: Przegląd Nowego Kina Francuskiego
Moje serce kinomana się raduje! I to bardzo!
13 Maja, kiedy Francuzi rozpoczną swoje największe święto kina czyli Festiwal Filmowy w Cannes – w Warszawie wystartuje po raz szósty PRZEGLĄD NOWEGO KINA FRANCUSKIEGO – organizowany przez Gutek Film oraz Instytut Francuski. Potem Przegląd rusza dalej i obecny będzie w ośmiu miastach Polski.
Przez tydzień, w stołecznym kinie Muranów miłośnicy nie tylko francuskiej kinematografii, ale szerzej – kultury tego kraju – będą mogli obejrzeć najlepsze filmy ostatnich lat. Co najważniejsze – znamienita ich większość – będzie pokazywana u nas po raz pierwszy.
Program Przeglądu został ułożony według pewnego klucza – poświęcony jest adaptacjom literackim. To założenie wydaje mi się również niezwykle obiecujące.
Lista filmów biorących w nim udział składa się z szeregu propozycji, po których wiele sobie obiecuje. Na przykład po najnowszym obrazie bardzo przeze mnie lubianego Françoisa Ozona (“Basen”, “8 kobiet”, “U niej w domu”) NOWA DZIEWCZYNA. Obraz ten był nominowany do dwóch Cezarów. Scenariusz powstał na podstawie opowiadania Ruth Rendell. Jedną z poprzednich książek autorki zekranizował Pedro Almodóvar („Drżące ciało”).
Główną role gra w nim jeden ze szczególnie miłych memu sercu aktorów francuskich: Romain Duris, kojarzony w Polsce głównie z komediowym tryptykiem Smaki życia Cedrica Klapisha. Ja zaś najbardziej cenię jego kreacje w Zakochanym Molierze, Wspaniałej, Niebie nad Paryżem, a przede wszystkim w W rytmie serca Jacquesa Audiarda.
W programie Przeglądu znajdzie się także nowy film twórcy „3 Serc”, Benoîta Jacquota – DZIENNIK PANNY SŁUŻĄCEJ . Jest to adaptacja słynnej powieści Octave’a Mirbeau z początku XX wieku, którą na ekrany przenosili już wcześniej wybitni i kultowi reżyserzy: Jean Renoir i Luis Buñuel. W roli głównej wystąpiła wschodząca gwiazda francuskiego kina, laureatka Złotej Palmy w Cannes za Życie Adeli. Rozdział 1 i 2 – Lea Seydoux. Ekranizacja powieści Octave’a Mirbeau to zapis doświadczeń seksualnych młodej pokojówki. Nikt tak dobrze, jak Francuzi, nie umie opowiadać o ludzkich podnietach, namiętnościach, wyuzdaniu, a nawet sadyzmie – nie ocierając sie przy tym ani o nadmierną wulgaryzacje ani o tandetność.
W repertuarze Przeglądu jest także MARKIZA ANGELIKA, w reżyserii Ariela Zeïtouna. Jest to adaptacja powieści Anne Golon. Obraz przenosi nas do XVII wiecznej Francji, w samo centrum dworskich zdrad i intryg miłosnych.
Intrygująco zapowiada się również – nagrodzony 5-cioma Cezarami – sfilmowany monodram Gulillaume’a Gallienne – GUILLAME I CHŁOPCY! KOLACJA!, który w 2010 roku otrzymał prestiżową nagrodę teatralną: Molière.
Szczególnie ciekawa jestem obrazu MILOŚĆ TRWA TRZY LATA w reżyserii Frédérica Beigbedera. Głównie dlatego, że to niezwykle ciekawa postać w artystycznym i kulturalnym świecie paryskim. Beigbeder był już bowiem: prezenterem telewizyjnym, kierownikiem literackim w wydawnictwie Flammarion, próbował swych sił jak aktor (na przykład w ekranizacji jego książki pt. „99 franków” – w Polsce wydanej pod tytułem „29.99”). Ja osobiście bardzo cenie jego prozę. Jego „Francuska powieść” – to książka, którą uwielbiam. Uhonorowana została zresztą Prix Renaudot (druga najważniejsza po nagrodzie Goncourtów literacka nagroda we Francji).
Z racji słabości do filmów animowanych – wyjątkowo szczególnie “przebieram nogami” do filmu: KOT RABINA – adaptacji kultowego komiksu Joann’a Sfara. Dla kociary, którą jestem – ta urokliwa i prześmieszna historia (mająca miejsce w Algierze w latach 20-tych zeszłego stulecia) opowiadająca dzieje kota rabina, który połknąwszy papugę zaczyna mówić – jest dla mnie pozycją obowiązkową do obejrzenia.
Obraz ten został nagrodzony w 2012 roku Cezarem dla najlepszego filmu animowanego. Jest częścią tegorocznego Przeglądu Nowego Kina francuskiego, w sekcji poświęconej właśnie filmom animowanym.
Drugim obrazem, który znajduje się w tej grupie, a na pewno jest wart, by go obejrzeć to ERNEST I CELESTYNA (nominowany do Oscara w kategorii najlepszy film animowany) – opowiadający o trudnej przyjaźni pomiędzy niedźwiedziem, a myszką.
Program Przeglądu dostępny jest na stronach:
Pingback : Kultura Osobista ERNEST I CELESTYNA | Kultura Osobista
Pingback : Kultura Osobista Hurra! - 7.edycja Przeglądu Nowego Kina Francuskiego! | Kultura Osobista